Chcete prodávat nebo prodat? Pokud prodat, platí řada postupů, které musíte dodržet a podstoupit.
Prodat nemovitost je dnes složité
Dnes totiž platí, že prodat dobře nemovitost je obtížné a zdlouhavé, protože na trhu je velké množství konkurenčních nemovitostí na prodej. Zároveň je omezený počet kupujících, ti jsou dnes navíc nároční, vybíraví a informovaní jako nikdy dříve. Důležité je také to, že mnoho lidí se obává budoucnosti, neví, zda si současné příjmy udrží i v příštích letech a hypotéku vyřizuje s tlakem exekuce v patách.
Jestliže jste se rozhodli prodat buďte objektivní a zodpovězte si otázku čím je vaše nemovitost vyjímečná - proč si zrovna ji někdo koupí a nedá příležitost jiné, konkurenční.
Bezpochyby je klíčovým krokem stanovení správné tržní ceny. Velkou chybou je nasazení podstatně vyšší nabídkové ceny nemovitosti než je cena optimální. O většinu potencionálních zájemců definitivně přijdete, protože se už k ní později nikdy nevrátí. Řada potencionálních zájemců se na takovou nemovitost ani nepřijde podívat.
Stanovení správné ceny a případně správná taktika její úpravy během delšího trvání prodeje má velký vliv na celkový výsledek prodeje. Majitelé někdy počáteční cenu výrazně nadsadí tak, že převyšuje o mnoho desítek procent cenu tržní.
Během neúspěšného prodeje pak cenu stupňovitě snižují, přičemž se nemovitost stane dobře známou, protože většina zájemců sleduje trh delší dobu. Taková strategie budí ve většině potencionálních zájemců dojem, že je tam nějaký problém, že to spousta lidí už vidělo a nikdo to nechce, takže už si ji nevšímají ani za reálnou cenu, ignorují ji.
Pokud je nabídková cena stanovena příliš vysoko je častou chybnou reakcí postupné snižování nabídkové ceny po malých částkách. Na to zájemci nereagují a přestávají Vaši nemovitost vnímat, dokonce i tehdy, když výrazně cenu snížíte. Když už taková situace a problém je skutečně v příliš vysoké ceně, je lepší spíše vyčkat a cenu snížit razatněji, aby jste vzbudili reakci na trhu. Snížení by nemělo činit méně než 10% z nabízené ceny.
Co nepatří do stanovení správné ceny?
Vaše mimořádné investice do nemovitosti! Jste-li pyšní na to, že máte dveře za sto tisíc nebo na zakázku dělaný nábytek za půl milionu, a to v panelákovém bytě nebo tepelné čerpadlo za čtyřista tisíc v domku, může to být, ekonomicky nebo esteticky významně nad běžným průměrem, ale zdražuje to nemovitost a v konkurenci levnějších nabídek to ocení jen úzký okruh zájemců. Nevítaným dopadem je, že se obvykle v kupní ceně podaří promítnout tyto náklady jen částečně, zejména v menších městech a na venkově cca do 30%. Nedělejte si zbytečně iluze, že se vám vaše vícenáklady vrátí.
Co významně může ovlivnit zájem o vaši nemovitost?
V bytě nebo domě bydlíte léta, takže tolerujete a nevidíte nedostatky všeho druhu. Může to být nepořádek a množství krámů, nečistoty, přístavek nebo jiný výtvor, který jste si jako kutil sám vytvořil a jste na to hrdý, pochybné pachy, zvířata nebo použité barvy v interiéru nebo na fasádě, které již sami nevnímáte, ale zájemcům často vyrazí dech. Požádejte někoho nestranného (nejlépe dobrého makléře) o názor a pomoc. Zájemci vám většinou neřeknou přímo, co jim vadí.
Je třeba správně vybudit emoce!
Většina z nás si myslí, že jsme racionální tvorové a rozhodujeme se hlavně rozumem, ale to je naprostý omyl. Ve skutečnosti pravé rozhodnutí probíhá na základě emocí. A to platí zejména u bydlení. Proto je velmi důležitý první dojem. Mnoho zájemců je rozhodnuto během prvních desítek vteřin. Dobrý makléř vám poradí co všechno můžete před prohlídkou udělat, abyste zabrnkali na tu správnou strunu. Nejde o prodej rohlíků, ale o domov pro celou rodinu!